ندای عاشورا

این اثر در عاشورای ۱۳۸۸ توسط رضا دقتی با اسم مستعار {الاحقر کربلایی علی عکاسباشی} تهیه و تقدیم به همه راهیان آزادی شده است.
Be Sociable, Share!
YouTube Preview Image
Be Sociable, Share!
Be Sociable, Share!

Comments 

  1. مهسا اصقهانی says:

    تاکید این اثر به عکس منسوب به ترانه موسوی از ارزش سیاسی و اجتماعی آن کاسته است . همان طور که می دانید در میان اسامی کشته شدگان حوادث پس از جنبش سبز یک نام و یک ماجرا هرگز صحتش تایید نشد. نه تنها تایید نشد که تمام تحلیل های معقول دال بر شایعه بودن این ماجرا است. بنابر این نیازی نبود که با بیش از هشتاد مورد جوان از دست رفته ایرانی که نام و نشان و تصویر و خانواده ی آنان حقیقی است آقای دقتی روی ترانه موسوی تاکید کنند. این بی دقتی از آقای دقتی بعید بود. خوشحال می شوم اگر این کامنت را به ایشان ارایه کنید. موفق باشید.

  2. من says:

    اصلا کار جالبی نیست

  3. کلبه آزادی says:

    سرکار خانم اصفهانی / با نظر شما درباره تایید صحت خبر شهادت ترانه موسوی موافق نیستم و معتقدم اسناد ارائه شده برای زیر سوال بردن آن پرداخته حکومت ایران است که اتفاقا به شکل مفصل توسط آقای کروبی به آن پرداخته شد و دست رسانه های حامی دولت ایران در این باره رو شد. اما حتی با فرض درست بودن سخن شما باید عرض کنم ترانه موسوی سمبل و نماد هزاران زن و دختر قربانی دیکتاتوری در ایران است که نه تصویری از آنها داریم و نشانی از جسد های سوخته شان. حتی نمی دانیم تاریخ دفنشان را باید در دهه ۶۰ جستجو کنیم یا در سالهای اخیر. ترانه و تصویر او دست کم برای ما یک سمبل و نماد است.

  4. فرشید مشهدی says:

    اتفاقا تایید شد برادر! بد جوری هم گندش در آمد و دلمان را به درد آورد در بیمارستان کرج همانطور که می دانید! اتفاقا آقای دقتی بسیار شهید مظلومی را انتخاب کردند.
    شما هم خدای نکرده مثل برادران موظف عمل نکنید که توجه را از اثر به این زیبایی و خلاقیت معطوف به حواشی کنید.

  5. شعله says:

    بر خلاف کارهای قبلی آقای دقتی این کارشون بدلم نچسبید.

    در بهترین حالت میشه گفت این کار یک تعبیر کاملا سطحی و شعاریه از کشتارهای خشن و غیرعادلانه و سراسر نفرت سال گذشته عوامل حکومت فعلی ایران که سهراب ها ندا ها و ترانه ها رو به طفلان مسلم تقلیل میده و کل تلاش برای آزادی خواهی و شجاعت این نماد های مبارزه رو  چپونده تو یک قالب بسیار محدود و کلیشه ای از سنت مذهبی/شیعی عاشورا.

    به نظر من حتی از نظر سیاسی هم این کار تاثیر بدی تو روحیه جمعی مخالفین حکومت فعلی داره:
    بعنوان مثال ساختار ناله تو مداحی و تعزیه برای جریحه دار کردن احساسات شنونده ها و برای ایجاد و استمرار حس مظلومیت ضعف (کوته دستی ) و سیاه بختی جمعی ست… حسی که در عین حالی که پایه و مبناعی برای ایجاد همدردی میان افراد میشه در نهایت رو به خمودگی روحی داره (مگر ایینکه با تغییر آهنگ و شدت ریتم و حرکات بدن مثلا د هنگام سینه زنی تبدیل به تهیج بشه).

    از نظر هنری و تجسمی هم استفاده از نماد عاشورا و تقلیل وقایع اخیر ایران به تصویر کلیشه ایی صحرای کربلا از ارزش کار هنری کم کرده… مثلا رنگ سبز بکار گرفته در این کار رو در نظر بگیرید:
    زیبایی جنبش سبز تو همین چند لایه بودن نماد سبز بوده و هست که گرچه از لایه های نزدیک به مرکز قدرت و سطوح بالاتر اجتماع – آقای خاتمی و آقای موسوی و سید های خوش صورت دیگه – نشاٍت گرفت ولی سریعا پراکنده شد مردمی شد چند بعدی شد و خودجوش و نمادین شد
    سبز همچون… سبز زندگی . سبز امید.
    سبز رنگین در تقابل با خاکستری غبار سیاه اندیشان نشسته بر مسند حکومت .
    سبز رنگین در تقابل با خشم خونین نسل گذشته مبارزات شکست خورده….

    آین کار در یک چرخش روح خلاق جنبش سبز رو ناشیانه محسور کرد به تفسیری تکراری و غم زده از مظلومین عاشورا…

    گرچه هنر شعاری جایگاه و برش خودش رو داره ولی به نظر من اینکار بسیار ضعیف و خطی اومد.

Title

نظر شما در باره طرح یک روز از زندگی ایرانیان چیست؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...